Obres d'art per Apol.lo

Literatura


SONET XIII

A Dafne i als braços li creixien
i en luengos rams tornats es mostraven;

en verdes fulles vaig veure que es tornaven
els cabells que s'enfoscaven.

de aspra escorça es cobrien
els tendres membres que encara bullint estrobaven;
els blancs peus en terra es clavaven
i en tortes arrels es tornaven.

Aquell que va ser la causa d'aquesta dany,
a força de plorar, créixer feia
aquest arbre, que amb llàgrimes regava.

Oh miserable estat, oh malament mida,
que amb plorar creixi cada dia
la causa i la raó perquè plorava!

Garcilaso de la Vega




Pintura
File:José de Ribera 003.jpg
Apol·lo i Marsias de José de Ribera, 1637, oli sobre tela. (Barroc)


L'escena descriu el moment en el qual el déu Apol·lo escorxa al sàtir *Marsias després de perdre el concurs de música al que havia reptat al déu. Les muses havien de jutjar però sempre empataven en la seva interpretació, fins que Apol·lo va introduir la necessitat de cantar mentre es tocava, alguna cosa que ell podia fer doncs el seu instrument era una lira mentre que per *Marsias era impossible doncs el tocava el *aulos.3 Com a càstig, *Marsias és penjat en un arbre i espellat viu, mentre mira a l'espectador com suplicant la seva intervenció o ajuda. Per contra, el déu és representat gairebé d'una forma idealitzada i serena, complagut pel seu triomf i acció posterior. La temàtica és alguna cosa crua, pròpia de la pintura de Ribera.

Apolo, Jacinto y Cipariso. Alexander Andrejewitsch Iwanow.
Apolo, Jacinto y Cipariso. Alexander Andrejewitsch Iwanow. 1834.


Segons el mite, Jacinto era un bell jove estimat pel déu Apol·lo. Ell i el seu amant estaven jugant a llançar-se el disc l'u a l'altre, quan Apol·lo, per demostrar el seu poder i impressionar a Jacinto, ho va llançar amb totes les seves forces. Jacinto, per impressionar al seu torn a Apol·lo, va intentar atrapar-ho, però va ser copejat pel disc i va caure mort

Música

Igor Stravinsky, Apol.lo i les Muses









Opera



Escultures

Apol·lo Citaredo amb una cítara (Museu Pio-Clementino).

Un Apol·lo Citaredo, designa a una estàtua o un altre tipus d'imatge d'Apol·lo portant un dels seus atributs, la cítara, instrument de corda premuda.

Entre els més coneguts es troba l'Apol·lo Citaredo dels Museus Vaticans, una colossal estàtua de marbre del segle II d'un escultor romà desconegut. Apol·lo està coronat amb fulles de llorer i porta la llarga vestimenta dels bards jònics. L'estàtua va ser trobada en 1774 al costat de set estàtues de les muses en les ruïnes de la vila de Cayo Casio *Longino, prop de Tívoli. Les escultures es conserven a la Sala de les Muses, en el Museu Pío-Clementino dels Museus Vaticans.